Het einde van een fantastisch avontuur

9 mei 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Onze laatste dagen hebben we gespendeerd in Kuala Lumpur. Alles ligt ongeveer op wandelafstand en gelukkig maar, want ze vragen hier stukken van mensen voor een korte taxirit. We hebben onze tijd hier vooral gespendeerd in shoppingcentra, op zoek naar leuke dingen of mooie souvenirs. De leuke dingen zullen moeten wachten tot wanneer we terug thuis zijn, want de mode hier is zooo raar. Alle t-shirts en topjes komen tot aan je navel en hebben geen model. De souvenirs zien er ook niet mooi uit, maar geen probleem, de mooiste souvenirs aan deze reis zijn ongetwijfeld de vele mooie foto's die we hebben kunnen maken.

Maleisië is net als alle andere landen waar we geweest zijn prachtig. Het heeft een hele mooie natuur, wat het wel aangenaam maakt om erdoor te rijden. Het eten lijkt een beetje op het Indonesisch, maar is allemaal halal, hehe. We hebben eindelijk weer de oreo cheesecake kunnen eten bij Secret Recipe (die hadden we ook gevonden toen we in Shanghai waren, dus we keken er al een 2tal maand naar uit, hehe) en we hebben onze eerste aardbeien van het jaar geproefd. Maar met dit land komt ook een eind aan onze reis. Snif snif.

4,5 maand zijn we weggeweest. Soms lijkt het lang, dan weer kort. Wat wel zeker is, is dat deze reis een onvergetelijke ervaring was. We hebben soms gevloekt, zijn heel vaak verrast geweest en hebben geprobeerd om van elk moment iets moois te maken. Het was ook allemaal niet gelukt zonder mijn fantastische reispartner. We hebben 4,5 maand onafgebroken op elkaars lip geleefd (enkel alleen om te douchen. Ja hoor, zelfs naar het toilet gaan was gezellig met de deur open, haha) en we hebben het succesvol gedaan ook, zonder ruzie. Er zijn er weinig die dat kunnen zeggen denk ik.
Het was een heerlijke tijd, maar we zijn beiden wel blij dat we binnenkort weer andere kleren kunnen aantrekken (dat niet uit een rugzak komt), weer een juweeltje kunnen dragen of een lekker geurtje kunnen opdoen en gewoon even op eenzelfde plek kunnen blijven.

Ik heb er heel erg van genoten en ik hoop dat ik jullie met deze verhalen ook een beetje zin heb doen krijgen om dit fantastische continent te ontdekken.

Velen vragen wat ons favoriete land was. Ik heb hier ook echt geen antwoord op. In elk land hebben we fantastische dingen gezien en beleefd, zoals de mountain flight over de mount everest, de chinese muur beklimmen bij -4, de panda's en zeeschildpadden bewonderen, zonsopgang en -ondergang bij tempels en op het strand, die 14-uur durende treinrit met onze nieuwe Chinese vrienden, de afdaling in de Ijen vulkaan om het blauwe vuur te zien,.. om maar enkele dingen op te noemen.
Azië heeft zoveel moois te bieden en er is voor iedereen wel iets. Wil je cultuur of hou je meer van het strand? Wil je natuur of toch liever avontuur? We hebben gezien dat het hier allemaal kan.

Ik zal wel blij zijn om weer tussen de Europeanen te zitten, om weer in euro te kunnen betalen ongeacht waar je zit en om niet die hele rompslomp met de visums te hebben als je beslist om naar het buurland te gaan. Maar het was het uiteindelijk allemaal waard. Geen enkel land heeft ons teleurgesteld. Elke nationaliteit is ook weer anders. De Nepalezen en vooral de Indonesiërs zijn mijn favoriete Aziaten, de Chinezen (zoals jullie ongetwijfeld wel weten ondertussen) mijn minst favoriete. De Maleisiërs zijn een beetje terughoudend, maar plots komen ze los en zijn ze heel erg vriendelijk. Ik had er een beetje mijn twijfels over, omdat het toch een moslimland is, maar deze moslims zijn helemaal anders dan de moslims uit Tunesië of Egypte. Fjieuw!

Een ding is zeker: ik had het voor geen geld ter wereld willen missen.

Morgenavond vliegen we terug via Abu Dhabi naar Rome naar Brussel en Joyce naar Amsterdam, dus de traantjes kunnen al vloeien in Rome. Maar ik kijk er heel erg naar uit om jullie weer allemaal terug te zien! Bestel alvast wat zon voor ons, we zullen het nodig hebben!

Dikke kus en tot binnenkort!

1. Opa:
    9 mei 2014
    Je hebt het fantastisch gedaan !!.
    Ik heb van je reisverhalen werkelijk genoten.
    Je hebt beslist nog toekomst als journaliste ,Delphine .
    Wij kijken even verlangend uit naar jou.
    Goede terugreis en behouden thuiskomst . !.
  2. Isolde:
    9 mei 2014
    Ik verlang alleszins tot je terug bent!!!! Zo benieuwd naar je foto's en verhalen (live, deze keer). Ik kom zeker zo gauw mogelijk langs samen met Pauline zodat ze weer lekker gek kan doen met Tante Fien
    xxx
  3. Sylvia:
    10 mei 2014
    Wat een avonturen hebben jullie samen beleefd, fantastisch gewoon, maar wij zijn ook erg blij om jullie gezond en wel weer terug te zien. Bedankt voor al deze reisverhalen. Zo waren we er toch een beetje bij. Veel plezier weer in belgie en misschien tot ziens groetjes sylvia en martin
  4. Elise:
    Zusje,

Bedankt voor de toffe reisverhalen. Ik heb er echt van genoten en zo was je toch nog een stukje bij ons ! Ik kijk ongelofelijk uit naar jouw thuiskomst en naar jouw gezelschap.
    Tot gauw !!!!

zoenie
  5. Hilde (mama):
    10 mei 2014
    Een dikke duim voor jullie moed, lef, volharding en vriendschap.
    Een grote dankjewel voor de fijne verhalen.
    Een goede, veilige en fijne terugreis
    Een reuzegrote welkom thuis.
    tot morgen !
  6. Marie:
    11 mei 2014
    Ik kijk er al naar uit om je straks eens goed vast te pakken.
    Tot straks

Zoen zoen
  7. Hanne:
    16 mei 2014
    Zo spreken over die lieve Chineesjes! ;)
    Maar ieder zn voorkeuren he ;)
    Super leuke verhalen en ik zou zeggen... Op naar het volgendr continent! :)