Ayutthaya

10 januari 2014 - Ayutthaya, Thailand

Na ons bezoek aan de eilanden vonden we dat het tijd was om weer een beetje cultuur op te snuiven. We hadden een bus en ferry geboekt die ons zou brengen van Koh Samui naar Bangkok, om dan zo door te gaan naar Ayutthaya, de voormalige hoofdstad van Siam. Toch een rit van zo'n 15 uur. We kregen een Thaise film te zien op de bus, met van die irritante muziek, die luider stond dan mijn mp3. Toen de film was afgelopen -rond 19u- deed iedereen zijn ogen dicht en kregen wij zelfs te horen dat het kleine lichtje van de mp3 stoorde. Gelukkig werd er geregeld gestopt om de benen es te strekken en wachtte de begeleider altijd op ons (het heeft dan toch zijn voordelen om de enige buitenlanders te zijn).

We kwamen rond 4u aan in Bangkok en een klein uurtje later konden we dan eindelijk de eerste bus nemen richting Ayutthaya.  Het onthaal in onze hostel was allesbehalve vriendelijk. We kwamen aan en ze liepen ons gewoon straal voorbij, waarschijnlijk denkend: als we doen alsof we ze niet zien, dan zijn ze er ook niet. We konden pas op de kamer vanaf 14u, tenzij we 100 baht (€2,5) betaalden. Dit deden we onmiddellijk,  zodat we wat konden slapen.

Na enkele uurtjes slaap waren we weer zo goed als nieuw en konden we de stad es gaan verkennen. Joyce is onderweg aangevallen door een of ander insect of een Thais kind (we weten het nog steeds niet). Ik hoorde plots bzzzzzzz, BAM!! Gevolgd door Joyce die Auw Auw Auw riep. Het bloedde een beetje, maar ze is een echte Die Hard! We zijn dus verder gegaan om toch nog een beetje dingen te zien. We zitten met onze hostel redelijk centraal, dus als we een kwartiertje wandelen, komen we bij de eerste tempel.

We hebben ook een fiets gehuurd en de tempels bezocht die niet op wandelafstand waren. We hadden ook een plannetje gekregen waarop een foto van een shoppingcenter stond, op een 5tal kilometer hiervandaan. Op die foto stond ook de Starbucks. Ons plan deze morgen was dus om te fietsen tot aan het shoppingcenter en daar bij de Starbucks te gaan ontbijten. Wat een avontuur om daar te geraken. We fietsten naast de auto's op wat leek op autosnelwegen, moesten een steile brug over en hebben zelfs een stukje moeten spookrijden, maar ja, in het leven moet je af en toe es risico's nemen. Toen we daar aankwamen, was er verdorie geen Starbucks te bekennen! Gelukkig zaten we daar niet zo ver van een prachtige tempel.

Echt ongelofelijk wat voor mooie dingen we weer gezien hebben de voorbije 2 dagen! Ayutthaya is een fantastische plek om te bezoeken, alleen is het 's avonds echt doods op straat, op wat zwerfhonden na en als je na 21u honger hebt, moet je heeeeeeel hard zoeken om nog een restaurant te vinden dat open is.

Morgen nemen we de trein naar Chiang Mai, op zo'n 600km hiervandaan. Ik ben benieuwd!

Tot de volgende!

1. Isolde:
    10 januari 2014
    Veel plezier in Chian Mai. Jammer van de Starbucks, hihi.
    xxx (en dikke knuffel van Pauline)
  2. Hilde (mama):
    11 januari 2014
    Ooo voor een Star bucks zou ik ook een ommetoer doen, jammer dat ze hem dan 'verplaatst' hebben.
    Aan je verhaal te lezen, genieten en amuseren jullie je erg ! Houen zo !!!!