Beijing

22 februari 2014 - Beijing, China

De vlucht naar Beijing had een uur vertraging, dus we landden pas om 1 uur 's morgens. De bagage liet vervolgens ook nog op zich wachten en om het helemaal compleet te maken, kregen we te horen dat een taxi naar het hotel ons 600 yuan (ongeveer €72) zou kosten. Echt veel te duur, dus we zochten iemand anders. Er kwam een andere man die ons voor 300 yuan wilde brengen. We konden hier nog 50 yuan van af doen. Fjieuw! Het bleek een onofficiële taxichauffeur te zijn, maarja om 2u 's morgens wilden we gewoon zo snel mogelijk naar het hotel.. maaaaaarrrrr dat was natuurlijk zonder die chauffeur gerekend. Hij wist absoluut niet waar ons hotel lag, ook al zei hij in her begin van wel. Gelukkig konden we met m'n tablet kijken op een kaart en zijn we zo om 3u30 aangekomen in het hotel. Die chauffeur had dan nog het lef om 300 te vragen! Tegen dan was ons geduld volledig op en had hij nog geluk dat hij zijn 250 yuan kreeg. Alsof we ezeltjes zijn die zomaar geld schijten (wat echt suuuper zou zijn!! Maar helaas, hehe).

De 3 dagen Beijing waren koud (tussen 4 en -2 graden), maar zijn echt voorbijgevlogen. Het is een heel ander soort stad dan Shanghai. We misten hier echt de gezelligheid en de leuke sfeer die je in Shanghai overal hebt. Hier zijn alle gebouwen ook ongeveer hetzelfde, terwijl je in Shanghai een mengeling hebt van hypermoderne en koloniale gebouwen, die 's avonds ook prachtig verlicht zijn. Maar hier spreken ze wel meer Engels, doordat er redelijk veel buitenlanders wonen en het regende niet!

We begonnen onze ontdekking bij het Tiananmen plein waar ze elke avond bij zonsondergang de Chinese vlag naar beneden halen. Dit wordt gedaan onder begeleiding van de militairen die je steeds ziet bij de verboden stad. We stonden daar minstens 40 minuten te rillen van de kou en alles was gedaan in minder dan een minuut. Toch wel een tegenvaller!

De dag erna gingen we naar DE trekpleister van China,  nl. De Chinese muur. We wilden dit met het openbaar vervoer doen, maar door de kou en sneeuw (jawel! en wij maar denken dat we de winter konden ontvluchten) reden de bussen niet. Je hebt verschillende plekken op de muur die je kan bezoeken.  Wij kozen voor Mutianya, aangezien dit stuk veel minder toeristisch is en de omgeving veel groener. We boekten dus een daguitstapje bij het hotel en werden 's morgens om 7u30 opgepikt. Jammergenoeg heb je bij dat soort uitstappen altijd ook commerciële stops, maar we waren gelukkig met een klein groepje die net als ons vooral de muur wilde zien dus we bleven nooit lang bij die winkels.
Een van de plekken die iedereen ook bezoekt in Beijing zijn de Ming tombes, waar je 13 mausoleums hebt van vroegere keizers. Enkel 3 mausoleums zijn open voor het publiek en wij bezochten denk ik de goedkoopste, dus ook de minst interessante.

Gelukkig stelde de muur ons niet teleur! We kregen de keuze om naar boven te wandelen of om te kabelbaan te nemen. Iedereen wilde liever wandelen, dus vertrokken we. Je hebt trouwens een Chinees gezegde: "je bent pas een echte man, als je de Chinese muur beklommen hebt."

Het was op dat moment enkele graden onder nul, dus de tenen begonnen snel ijskoud te worden. De klim was ook veel zwaarder dan ik verwacht had en na elke hoek waren nog meer trappen. Na 20 minuten serieus doorklimmen (we hadden maar 2 uur de tijd op de muur, dus treuzelen deden we beter niet), kwam ik boven aan. Het stuk dat wij deden, was 3km lang en had 23 torens. Waar we aankwamen, kon je naar links of naar rechts. Rechts was het zwaarste stuk met veel klimmen, maar met hele mooie uitzichten, en links was het langere stuk, maar veel vlakker. We gingen dus eerst naar rechts, om nog maar es enkele honderden trappen te doen. Het had ook gesneeuwd de voorbije dagen, dus lag er op verschillende plekken op de trap nog sneeuw, opletten dus! Het leuke aan dit stuk was ook dat hier niet zoveel andere mensen waren en al helemaaaaal niet veel Chinezen (doet ook es deugd, hehe). Na het rechterstuk keerden we terug en deden we nog een deeltje van de linkerkant. Echt ongelofelijk mooi om daar boven te staan en die muur te zien kronkelen tussen die mooie natuur!

's Middags hadden we nog een bezoek aan een theehuis, waar ze ons nog verschillende soorten lieten proeven (gelukkig inbegrepen in de prijs, we weten hoe duur het kan zijn, hehe).

De volgende dag was een culturele dag doorheen Beijing. We begonnen bij de verboden stad. Het is een groot domein met veel pleinen en gebouwen, maar alle pleinen zien er ongeveer hetzelfde uit en de gebouwen zijn niet goed onderhouden. Je moet er eens geweest zijn, maar ik zou er niet meer teruggaan. Onze volgende stop was de tempel van de hemel. Hier leidden de keizers van de Ming dynastie een plechtige, rituele ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen hemel en aarde offers brachten om de gunst van de goden af te smeken voor de volgende oogst. Ook dit was weer een groot domein, met verschillende pleinen en gebouwen. Het viel ook hier tegen dat er behalve de gebouwen niet echt iets te zien was. Wat we wel een hele leuke plek vonden om te bezoeken,  was onze derde stop nl. De Lama tempel, een Tibetaanse boeddhistische tempel. Hier zagen we overal biddende mensen, kleurrijke vlaggetjes die de plek onmiddellijk fleuriger maken en een gigantisch rechtopstaand boeddhabeeld. De laatste plek die we bezochten, was het zomerpaleis. Waw! Gigantisch groot, met heuvels, torens, een prachtig meer,.. echt de moeite! Alleen waarschijnlijk iets meer als het zomer is, hehe.

We hebben dus zeker niet stilgezeten hier en zagen de belangrijkste trekpleisters, dus het is weer tijd voor iets nieuws. Deze middag nemen we de trein naar Xi'an, waar we morgenochtend zullen aankomen. Volgens het weerbericht, wordt het daar 14 graden! Woehoeeeee (nooit gedacht dat ik zou uitkijken naar 14 graden, hehe).

Tot de volgende!

1. Goedele:
    22 februari 2014
    Als we ooit nog nar Azië gaan, dan weet ik toch wie raad vragen :-) Schitterend!
  2. Isolde:
    23 februari 2014
    Waw, de Chinese Muur!!! Staat ook op mijn verlanglijstje. Kijk al uit naar je volgende verhaal
    xxx