Shanghai

18 februari 2014 - Shanghai, China

Shanghai wordt zowel het Parijs als New York van China genoemd. Ik vond Hong Kong al leuk, maar Shanghai vind ik persoonlijk nog meer de moeite om eens te bezoeken. We hebben de verschillende delen van de stad gezien met de metro. Je kijkt best altijd of het hotel dichtbij een metrostation ligt, want dit is echt de gemakkelijkste maar ook de goedkoopste manier om je te verplaatsen. Het enige wat je erbij moet nemen zijn de Chinezen die niet wachten tot de mensen zijn uitgestapt, maar zich gewoon in de metro persen tot je bijna geen lucht meer hebt. We hebben de metro enkele keren laten vertrekken om dan te wachten op de volgende, terwijl we nog steeds Chinezen zagen instappen, ook al was er absoluut geen plaats meer.

Tijdens ons verblijf hier hebben we ook niet echt geluk gehad met het weer. Het heeft bijna onophoudelijk geregend en het was zo'n 6 graden. Gelukkig heb je wel veel shoppingcentra waar je even kan schuilen voor de regen, maar we wilden de stad toch ook goed zien, dus namen we de tweede dag een hop-on hop-off bus. Zo zie je veel, kun je overal in- en uitstappen en hoor je ook leuke weetjes. We stapten onder meer uit bij de Yu Tuinen en Bazaar. Yu staat in het Chinees voor onbezorgdheid en je op je gemak voelen. In de tuinen zijn planten, vijvertjes en beekjes te vinden en er juist naast heb je de bazaar. Dit is een wirwar van kleine straatjes met winkels en restaurants. Hier wilden we iets eten, dus we kozen voor loempia's, een bladerdeegje met krab in en nog een met groenten, maar het was zo'n vettige boel dat we het 's avonds nog steeds niet helemaal verteerd hadden. In de bazaar heb je ook verschillende theehuisjes. We proefden zwarte thee die leek op de smaak van zwarte chocolade en jasmijnthee. We kregen nog een thee van het huis, die ons deed denken aan die kersensnoepjes. Toen we de rekening vroegen, bleek het 12 euro te kosten! Voor wat smaakwater!! Weer ons lesje geleerd, hehe.

Een andere mooie plek in Shanghai is de Bund, een grote boulevard aan de rivier, waar prachtige koloniale gebouwen staan. Vanaf de boulevard heb je ongelofelijke uitzichten over de skyline, waar onder andere de Oriental Pearl Tower staat (468m hoog). Het werd tijdens de dag zodanig mistig dat we het topje niet meer konden zien, maar 's avonds -als de skyline mooi verlicht was- konden we eindelijk foto's nemen. In dit stuk van de stad heb je ook een voetgangersgebied boordevol winkels, die 's avonds ook verlicht zijn. De winkels waar je steeds de meeste Chinezen ziet, is daar waar ze elektronica verkopen. We hebben nog maar heel weinig Chinezen gezien die niet de hele tijd bezig zijn met hun smartphone, op elke mogelijke plaats. Het is zeldzaam om mensen te zien praten met elkaar.

Wat je ook niet mag missen tijdens een bezoek aan Shanghai is de Franse Concessie. Dit is een stukje Frankrijk dat stamt uit de koloniale tijd, met grote boulevards en statige herenhuizen. Hier vonden we voor het eerst tijdens onze reis een sushi restaurant, echt lekker! We moesten hier voor het eerst met stokjes eten en dit was niet altijd even gemakkelijk. Vooral niet als je weet, dat we van elke kant begluurd werden, dus we kregen een beetje faalangst en stress, hihi. Het is ook echt heel opmerkelijk dat bijna niemand hier Engels spreekt. Ze halen er in een restaurant altijd een tweede, derde en soms zelfs vierde persoon bij om ons te begrijpen. Toch een beetje jammer, voor zo'n grote stad.

We hadden op weg naar dit restaurant een bakkerij gezien waar ze verschillende soorten taart en cake hadden, dus na onze maaltijd stopten we daar nog even en kochten we 2 stukjes Oreo Cheesecake die we dan later 's avonds in het hotel opaten. Heeeeeeeerlijk!! Dit wil ik echt es proberen te maken als ik terug thuis ben.

We wilden ook enkele dorpjes buiten Shanghai bezoeken, maar door de aanhoudende regen en mist, hebben we dit niet kunnen doen. Dus hebben we onszelf maar beziggehouden in het shoppingcenter bij de Franse Concessie, waar we -eindelijk!!- een tapasbar zagen! Een wijntje, patatas bravas en kippenkroketjes doet een mens toch goed.

Vandaag is onze laatste dag hier en het is weeral aan het regenen, dus we moeten nog es goed nadenken wat we kunnen doen. Deze avond vliegen we naar Beijing, waar we rond middernacht aankomen, zodat we morgen op ontdekking kunnen gaan!

Shanghai was in elk geval een hele leuke ervaring. Als de rest van China even leuk is, dan kunnen we zeker niet klagen! Die Chinezen en hun rare gewoonten nemen we er wel bij, hehe!

Op naar een nieuw avontuur!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Isolde:
    18 februari 2014
    Brrrr, 6 graden maar! Dan is het hier toch warmer. We hebben zo'n 8 - 10 graden gehad dit weekend.
    Veel plezier in Beijing!
    xxx Isolde, Eric en Pauline
  2. Marie:
    Hey zusje,
    Het klinkt allemaal heel leuk.
    Hihi, in Belgie is het warmer hoor :D

Ik zou ook wel eens zo'n taart willen proeven.
    Ik wil gerust proefkonijn zijn :D

Tot het volgende avontuur.
  3. Elise:
    18 februari 2014
    In België is het dan wel warmer, maar het regent hier ook serieus ! En waaien!
    Ik heb wel nog oreokoekjes liggen ;-)

zoenie,
    Elise&co
  4. Martin:
    18 februari 2014
    Heel veel plezier in being,je kan met de metro alle topattracties bekijken.
    en jullie gaan natuurlijk naar de great wall.have fun!
  5. Sylvia:
    19 februari 2014
    Klinkt weer erg leuk allemaal. Jammer van het weer maar dat heb je niet in de hand. Veel plezier nog saampjes. Xxxjes van syl voor jullie
  6. Opa:
    20 februari 2014
    Spijtig van al die regen. Ik zelf heb enorm miserie met mijn P.C. ;ik heb al gefoeterd dat je het tot in Shangai kon horen.Trek het je niet aan dat al die Chinezen je scheef bekijken.Ze persen je in de metro,hier zijn het de belastingen,die je persen.Van dat laatste weet ik alles !.
  7. Hanne:
    22 februari 2014
    Delphiiiinneee,
    Ik ben JALOERS!! :)
    Kan niet wachten tot ik er zelf weer ben!
    Veel plezier nog :)