Hong Kong, terug naar de beschaving..

15 februari 2014 - Hong Kong Island, China

Achteraf gezien paste Hong Kong eigenlijk niet in onze reis. Begrijp me niet verkeerd, Hong Kong is echt fantastisch, maar het is direct ook een wereld van verschil met alles wat we de voorbije 7 weken zagen. Hier heb je plots weer een georganiseerd wegennet, geen putten in de weg, gedaan met stof eten, geen vuilnis langs de kant van elke straat en geen toeterende auto's. Heerlijk om even terug in de beschaving te zijn, maar met die beschaving komt ook weer een veel duurdere prijs en dit hebben we toch steeds geprobeerd te vermijden.

We hadden een kamer geboekt in Chungking Mansion, Nathan Road. We kwamen aan met de bus, stapten ongeveer op het juiste plekje uit en hebben enkele keren weg en weer moeten lopen vooraleer iemand ons de juiste weg aanwees. We moesten een gebouw binnengaan (zag er echt louche uit, met voornamelijk Arabieren! Hoe we er toch altijd weer in slagen om die te vinden, is ons nog steeds een raadsel), daar de lift nemen naar de 13e verdieping (de ene lift doet enkel de even nummers, terwijl de andere enkel naar de oneven verdiepingen gaat. Logisch, toch?!) en daar was het dan, ons kruipkot voor de komende 4 nachten.

De kamer kon onmogelijk nog kleiner zijn. Als je binnenkwam had je links een badkamer van 1 op 1, met een schuifdeurtje zodat je lekker krap op het toilet kon gaan zitten. Als je je wilde omkleden, moest je opletten dat je de kraan niet open duwde (yep, hebben we allebei es gehad, volledig aangekleed, anders is het ook niet de moeite, hehe). Het bed nam de rest van de kamer in, zodat je ook maar langs 1 kant het bed in kon. Ik moest dus steeds over Joyce klauteren als ik nog naar het toilet moest. Maar behalve dit, was het hotel echt suuuupergoed gelegen. Als we buitenkwamen, zaten we direct op de hoofdweg, met aan de overkant een Starbucks (kwestie van je dag helemaaaaal perfect te beginnen he, hehe).

Ik heb nooit eerder een stad gezien waar zoveel winkels zijn. Echt overal waar je kijkt! Dan hebben we het natuurlijk niet over H&M, Mango, Zara, .. neenee, overal vind je Marc Jacobs, Tiffanny&co, Guess, Armani, Dolce&Gabbana,.. Dit is dus de reden waarom Hong Kong niet echt in deze reis past.

Nuja, wij waren hier ook vooral om ons Chinees visum te regelen, dus daar hielden we ons de eerste dag mee bezig. We vonden aan de overkant van de straat een bureau dat zich alleen maar bezighoudt met het regelen van visums. Het grote voordeel hiervan is dat zij een fictief reisplan opstelden, met vluchtgegevens en hotelreservaties zonder dat we ook maar iets moesten boeken. Ondertussen hadden wij enkele dagen de tijd om Hong Kong te zien. We zagen the avenue of stars, met de skyline van Hong Kong, echt waw! We namen de ferry naar de overkant om daar Victoria Peak te bezoeken, van waar je echt adembenemende uitzichten hebt over Hong Kong en keerden terug met de Peak Tram, een heel erg steile tram, wat al een attractie op zichzelf is. Maar ons hoogtepunt tijdens ons verblijf hier was toch wel Disneyland! Hihi, echt leuk om Mickey&co terug te zien! We wilden op Lantau Island ook nog de kabelbaan nemen naar een grote boeddha, maar het was zodanig mistig en koud die dag dat we uiteindelijk gewoon teruggekeerd zijn naar ons hotel.

Nog een groot verschil met de andere landen, is het weer. Het was de voorbije graden steeds tussen de 6 a 9 graden, dus we hebben een muts moeten kopen, want we zijn natuurlijk ook niets meer gewoon! Echt de beste koop die we al gedaan hebben, we krijgen het ongetwijfeld nog koud de komende weken in China!

Gisteren kwam ons visum binnen voor China (woehoeeee!) en namen we de trein naar Shanghai, waar we deze morgen (19 uur  later!) aankwamen. Het leuke aan een trein in China is dat je elk een bed hebt. Ons bed was bovenaan (de derde in de rij), dus we moesten als acrobaten naar boven klimmen, maar we konden slapen en kwamen voor het eerst niet kapot aan op een bestemming. Morgen beginnen we aan onze ontdekkingstocht doorheen Shanghai! Ik ben benieuwd!

Tot de volgende!