Gili Trawangan

21 april 2014 - Gili Trawangan, Indonesië

Op anderhalf uur varen van Bali ligt Lombok met voor de kust 3 eilanden naast elkaar. Die eilanden worden de Gili eilanden genoemd. Het dichtste eiland bij Lombok is Gili Air, het eiland ernaast heet Gili Meno en het verste is Gili Trawangan en daar zijn wij heengegaan. Het leuke aan deze eilanden is dat er geen auto's rijden, enkel fietsen en paardenkoetsen. Je kan in een groot uur rond het eiland wandelen en dat hebben wij de eerste dag gedaan. Toen we de wandeling begonnen, was het leuk omdat er overal bars, restaurants en winkels waren zodat je wat kon rondkijken, maar er zijn ook echt saaie stukken tussen om te wandelen omdat er niets te zien is. Toen we het eerste echte stukje strand zagen, besloten we eerst maar es een frisse duik in zee te nemen. Het water was warm, maar in het zand en aan het begin van de zee heb je overal kleine steentjes of stukken koraal die echt heel scherp zijn. Het is hier dus oppassen geblazen als je de zee in wil. Dit was eerlijk gezegd wel een tegenvaller, omdat je toch vaak leest dat je hier paradijselijke stranden hebt.. maar we hebben het niet aan ons hart laten komen.

Het centrum zelf is wel aangenaam en er hangt een heel ontspannen sfeer. Je hebt de ene duikschool na de andere en er is zeker ook voldoende keuze wat eten betreft. In het centrum hebben ze een turtle center. Daar zie je 3 grote bakken met water staan en in de eerste bak zit een beetje water met kleine zeeschildpadjes, in de bak ernaast heb je iets grotere schildpadden en in de laatste bak zijn ze nog groter. Echt te schattig!

De volgende dag hadden we een boottocht geboekt die vertrok om 10u30. We stopten tijdens die boottocht 4 keer, waarvan 3  keer om te snorkelen en de laatste keer om te lunchen. Wat we hoopten te zien, zagen we al bij de eerste stop, nl. gigantische zeeschildpadden. Ik kan er echt niet over hoe prachtig ze zijn. Jammergenoeg hadden we ook enkele onnozelaars in onze groep die naar beneden zwommen om zo boven de schildpad te hangen, met als gevolg dat de schildpad weer verder zwom. Op den duur riepen we ook niemand meer als we een schildpad zagen, zodat we de schildpad rustig konden observeren. We zagen meerdere vissoorten en bij de laatste stop was er veel stroming, zodat het echt grappig was om de vissen te zien meewiegen en op tijd bij te sturen zodat ze niet tegen het koraal zwommen.

We zagen iedereen tussen elke stop telkens hun zonnecreme bovenhalen en smeren alsof hun leven ervan af hing. Toen we na de boottocht terugkwamen in het hotel, werd duidelijk waarom die mensen zo obsessief aan het smeren waren, want we hadden allebei een verbrande rug van te dobberen in het water tijdens het snorkelen. Nu zijn wij diegene die aftersun smeren alsof ons leven ervan afhangt, hehe.

We hebben 2 hele leuke dagen gehad op het eiland, maar hebben het ook weer gezien. Het stikt hier trouwens van de muggen en hier hebben we wel kans om malaria op te lopen, dus we gaan weer snel terug naar Bali, waar het malariavrij is. Onze volgende stop is Sanur, in het zuiden van Bali. Ik ben benieuwd!

Tot de volgende.