Ubud

19 april 2014 - Ubud, Indonesië

Ubud wordt het culturele centrum van Bali genoemd en is de ideale stad om je reis doorheen Bali mee te beginnen. We hadden een homestay geboekt, dus we zaten bij een familie die een groot stuk land heeft en enkele kamers omgebouwd heeft om ze te kunnen verhuren. Het was een hele vriendelijke familie waarvoor ook weer niets teveel was.

Toen we aankwamen in Ubud was het al avond, dus de eerste dag konden we alleen maar een lokaal restaurant uittesten. We hadden sinds onze aankomst in Indonesië zo goed als elke maaltijd nasi goreng gegeten, dus wilden nu even iets anders. Het maakt hier echt niet uit wat je vraagt, het is echt altijd lekker!

De volgende dag konden we -na het uitslapen- es op verkenning gaan in de stad. Ubud bestaat uit een wirwar van kleine straatjes en op gelijk welk moment van de dag is het druk op de weg. Een van de plekken die iedereen -dus ook wij- bezoekt is het monkey forrest. Het ligt aan de rand van de stad en is gemakkelijk te vinden. Als je het apenbos binnengaat, kom je op een wandelpad en hoef je niet lang te wachten vooraleer je de eerste aapjes ziet. We hadden de waarschuwing gekregen dat we onze zonnebril moesten wegsteken, omdat de apen alles pakken wat loshangt, maar dat hebben we gelukkig zelf niet ondervonden. Als je het pad blijft volgen, kom je bij enkele tempels die gesloten zijn. Het is wel een hele mooie plek qua natuur en er staan ook enkele heel mooi gemaakte beelden, leuk voor wat foto's. De aapjes zijn wel schattig, maar ze zijn echt gewoon geraakt aan toeristen, zodat ze verwachten dat je hen iets geeft. Op een bepaald moment stak ik mijn hand in mijn broekzak en plots hing er een aap aan mijn broek. Ik had natuurlijk niets bij van eten, dus toen de aap ook es zijn hand in mijn broekzak stak en niets voelde, ging hij verder naar de volgende.

Ubud staat ook gekend voor de kleine boetieks en dat is ook wel es leuk om te kijken na al die souvenirwinkels, waar ze toch steeds hetzelfde verkopen.

Juist buiten het centrum, zie je op een klein bordje staan: rice fields ->. We wachten al een hele tijd om mooie foto's te kunnen maken van die rijstvelden, want als we ze zagen de voorbije weken was het steeds vanuit de auto. Dit keer waren we te voet, dus konden we zoveel foto's maken als we wilden. Het blijft echt fantastisch om die rijstvelden te zien. Zo mooi groen! We zagen ook eenden en ganzen doorheen de rijstvelden waggelen en zich op het gemak aan het wassen en wie weet wat nog meer aan het doen, maar daar gaan we best niet te veel bij stilstaan, hehe.

Het verbaast ons wel dat het in Bali zo moeilijk is om te gaan van de ene plek naar de andere. Hier doe je ofwel een uitstap ofwel zoek je een privé chauffeur die je kan rondbrengen. Lokale of toeristische bussen tussen steden heb je niet en dat verklaart dan ook direct waarom het steeds zo druk is op de weg.

We zijn ondertussen even weg van Bali en hebben de oversteek gemaakt naar de overkant, nl. Gili Trawangan, een van de eilanden van Lombok. Maar daar horen jullie binnenkort meer over.

Tot de volgende!

1. Opa:
    20 april 2014
    Hier zijn er ook veel apen (maar grote) en die zitten ook in je zakken (om wat/veel geld op te halen.).
    Volgende maand (14 dagen na je thuiskomst) kunnen wij opnieuw van die apen verkiezen.
    Ik volg jullie reizen ook op de kaart , echt boeiend !