Sanur

24 april 2014 - Sanur, Indonesië

Sanur is een van de badplaatsen in het zuidoosten van Bali. Het was moeilijk om te kiezen naar welke stad we zouden gaan, maar op internet werd Sanur aangeraden. Het is een kleine stad op 10km ten zuiden van Denpasar, de hoofdstad van Bali. We kozen een hotel met een klein zwembad en we hadden weer ruimte en een warme douche. Ons hotelletje lag in een klein straatje, op wandelafstand van het strand en het centrum. Ideaal!

We zijn vanuit Sanur es met de taxi naar Denpasar gegaan, maar dit viel serieus tegen. Wat een sombere stad. Joyce was haar oplader in Gili Trawangan vergeten, dus we moesten op zoek naar een nieuwe, maar in Denpasar was geen enkele deftige winkel te vinden. We zijn na een uurtje teruggekeerd naar Sanur en hebben daar het centrum verkend. Er zijn heel wat winkeltjes en naast de souvenirwinkels die we overal zagen, kwamen we hier ook enkele leuke winkels tegen. Zo heb ik mezelf een leuke zilveren ring cadeau gedaan, hehe. Moet kunnen he, af en toe!

Er hangt een gezellige sfeer in Sanur en aan restaurants is zeker ook geen tekort. Je kan kiezen tussen eten in het centrum of aan het strand. Wat ons hier in Bali en Gili Trawangan wat tegenvalt, is de nasi goreng. Ze stoppen er vanalles in wat er niet echt in hoort, er zit niet altijd even veel smaak in en het is ook veel duurder dan op Java. Een geluk dat we begonnen zijn in Java, zodat we toch weten dat de echte nasi goreng toch nog steeds fantastisch smaakt.

Voor vandaag hadden we een taxi geregeld die ons naar verschillende plekken op het eiland zou brengen. We werden om 9u opgehaald en vertrokken richting de Kopi Luwak plantage. Kopi Luwak koffie behoort tot de duurste koffie ter wereld. De koffiebonen worden opgegeten door een kat, weer uitgekakt (echt waar!) en die bonen verzamelen ze dan weer. Ze halen er het vel van af, roosteren het gedurende een uur, malen het en uiteindelijk gaat het door een zeef en heb je Kopi Luwak koffiepoeder. Na de hele korte rondleiding mochten we ook es proeven van verschillende thee- en koffie soorten. We konden voor 50000 rupiah (iets meer dan €3) ook es proeven van de Kopi Luwak koffie, wat we uiteraard gedaan hebben! Het is best lekker! We kochten nog lemon grass thee en kokosnoot koffie. Suuuuuuuperlekker en een leuk souveniertje aan Bali!

Daarna zijn we verder gegaan naar de tempel op het Bratan-meer, verder richting het noorden. Leuk om te zien, maar je kan de tempel zelf niet bezoeken, dus na het nemen van enkele mooie foto's ben je er ook snel weer weg. Na de tempel reden we de bergen in richting Jatiluwih, waar het jammergenoeg begon te regenen. Maaaaarrr, er is meer nodig dan zo'n beetje regen om ons tegen te houden. We kwamen trouwens steeds dichter bij de rijstvelden die we steeds op de postkaartjes zagen, dus we stapten met plezier de auto uit om wat foto's te nemen. Wat een prachtige landschappen! Overal waar we keken, zagen we rijstvelden in terrasvorm. Deze rijstvelden staan op de UNESCO werelderfgoedlijst en dit is volledig terecht. Echt adembenemend!

Onze laatste stop van de dag was zonsondergang bij de Tanah Lot tempel. Deze tempel ligt in zee bovenop een rots. Dit is een van de trekpleisters van Bali en dan vooral bij zonsondergang. We zagen jammergenoeg alleen maar een klein stukje van de zon, want de rest zat verstopt achter de wolken.

Sanur is zeker aan te raden, maar enkele dagen daar is meer dan genoeg aangezien het strand niet groot is, de wandelpromenade niet lang en het centrum niet groot. Wat we vandaag zagen van het eiland is echt super! Bali heeft net als Java een supermooie natuur met heel veel soorten groen. Het zou zonde zijn als je naar Bali gaat en niet minstens 1 dag op verkenning gaat.
Ondertussen zijn we aangekomen in Seminyak, aan de zuidwestkust. Vanuit de auto zag het er leuk uit en morgen gaan we op verkenning!

Tot de volgende!