Halong Bay

17 maart 2014 - Halong Bay, Vietnam

Halong bay bestaat uit zo'n 1600 eilandjes. We zagen vanaf het hotel al wat eilanden, maar we wilden een kijkje van dichterbij nemen, dus we boekten een toer van 2 dagen en 1 nacht. Het noorden van Vietnam zit nu al in het regenseizoen, wat inhoudt dat het gelukkig niet de hele dag regent, maar het is mistig met af en toe wat regen. Ze kwamen ons oppikken om 12 uur en we werden zo naar de haven gebracht. Daar moesten we weer wachten op de rest van de passagiers, maar om 13 uur was het eindelijk zover, we vertrokken richting onze boot.

Bij de boeking hadden ze ons een beschrijving gegeven van de toer en zagen we foto's van de boot en onze kajuit. Op die foto's zag je telkens zo'n rood of oranje zeil, wat een mooi contrast vormt met het groen van de eilandjes. We hadden de dag ervoor in de haven geen boot met zo'n zeil gezien en onze boot had het evenmin.
We zaten gelukkig wel in een boot met bijna alleen maar twintigers, dus de sfeer zat er direct in. Vooraleer we vertrokken, aten we eerst op de boot. We kregen smakeloze tofu, sticky rice, groentjes, vis en schelpjes. Na de maaltijd vertrokken we en konden we beginnen met fotograferen.

Het is echt wel ongelofelijk om te zien hoeveel eilandjes er zijn (en dan hebben we nog maar een klein stukje gezien). Het eerste wat we bezochten was een kleurrijk verlichte grot. Het enige wat de gids ons daar uitlegde, was waar we welk figuurtje konden zien.. de grot was wel oke om te zien, maar het is ook niet meer de eerste grot die we bezoeken en we wilden eigenlijk de surprise cave zien, want van daaruit heb je een fantastisch overzicht over verschillende eilandjes en kun je hele mooie foto's maken. Deze grot was voor ons een heel belangrijke factor in de beslissing of we de tocht al dan niet zouden doen, maar het was ons beloofd dat we die grot zouden zien. Toch wel teleurstellend!

Na het bezoek vaarden we verder richting een vissersdorp,  waar we wat mensen afzetten die een ander pakket geboekt hadden. We konden genieten van mooie uitzichten, enkele foto's nemen van de gekleurde huisjes en weg waren we. Een beetje verder stopten we voor de mensen die wilden kajakken. Het was op dat moment 20 graden, veeeeel te koud om het water op te gaan, dus de meesten bleven op de boot. Dit was ook de plek waar we zouden overnachten, dus we kregen elk onze kajuit. Het was klein, maar het was leuk om es op het water te kunnen slapen. We hadden ook een venster met zicht op wat eilanden, dus ons hoor je niet klagen.

Vooraleer we zouden eten was er nog tijd om wat uit te rusten, dus we gingen naar de bar/restaurant waar we enkele kaartspelletjes speelden met 2 Amerikaanse meiden. Het was echt gezellig, tot na het eten. Dan begonnen ze drankspelletjes te spelen. Wij hebben dit nooit eerder gedaan en hadden er ook absoluut geen behoefte aan om er dan mee te beginnen. Het liep wat uit de hand toen de eigenaar van de boot zag dat ze stiekem hun eigen drank bij de fanta aan het gieten waren. Dat was voor ons het perfecte moment om ons terug te trekken in onze kajuit. We vonden het altijd al leuk met ons tweetjes, maar op dat moment beseften we nog eens extra hoe leuk het is om samen deze reis te maken met steeds genoeg dingen om over te praten en geen nood te hebben aan alcohol om het leuk te maken.

's Morgens werden we om 8u aan de ontbijttafel verwacht. Daar kregen we toastjes met een smakeloze omelet. We weten nog steeds niet waarom we er die ochtend zo vroeg moesten zijn, want behalve het terug varen en zo nog enkele eilanden zien, hebben we niets meer gedaan. Het had echt een hele leuke tocht kunnen zijn, maar ze hebben zoveel dingen beloofd en niet uitgevoerd. Wat we wel nog kregen, was een lunch om 11u 's morgens, maar die lunch bestond uit rijst, vis, groenten, .. dat hoefde ook niet voor ons.

Ik had in de reisgids en op reisblogs gelezen dat er veel bedrog voorkomt in hotels qua excursies. Het is alleen jammer dat we dit ook zelf moesten meemaken. We hebben allebei toch al wel wat ervaring opgedaan door onze job, maar dat mensen zo staan liegen om te kunnen verkopen, dat kan er bij ons niet in. We deden al maar zelden begeleide dingen, maar dit was ook de laatste keer. We kunnen het zelf blijkbaar toch beter, hehe.

We zijn blij dat we in Halong Bay geweest zijn en ik kan het echt aan iedereen aanraden. Het is en zal altijd een pareltje zijn! Alleen hadden we er graag meer van gezien.

Volgende stop is Hoi An, op 1000 km van hier. Terug naar de warmte!

1. Hilde (mama):
    18 maart 2014
    Verdorie toch, eerst problemen aan de grens en jullie dan zo'n blaasjes wijsmaken. Gelukkig kan de natuur en things for free veel goed maken. Hop naar de warmte !