Hoi An

20 maart 2014 - Hoi An, Vietnam

Van Halong Bay naar Hoi An is het ongeveer 1000 km. We regelden in Halong Bay een open bus ticket, met de verschillende stops die we willen maken tussen Hanoi en Ho Chi Minh City. Je kiest dan wanneer je de bus neemt, want je hoeft maar 1 dag van tevoren je plek te bevestigen. Zo moeten we niet meer zoeken naar bustickets en hebben we voor nog geen 30 euro bussen die ons van noord naar zuid brengen. Ideaal!

We moesten dus eerst terug naar Hanoi en daarvoor namen we de lokale bus. De man in het hotel wilde ons -uiteraard- de toeristenbus laten boeken, maar na zijn leugens over die boottocht, gunden we hem niets meer. De taxi bracht ons naar het busstation, waar we onmiddellijk werden meegenomen naar de juiste bus. Oefff, er zijn ook eerlijke mensen in Vietnam! We installeerden ons op de laatste rij, zodat we een goed overzicht hadden en onze rugzakken konden neerzetten.
De bus had nog enkele vrije plekken, dus terwijl we reden gooiden ze de deuren vaak open om te roepen waar we naartoe gingen in de hoop de bus te vullen. Wat nog lukte ook!

We kwamen sneller aan in Hanoi dan met de toeristenbus, dus we hadden nog wat tijd te doden vooraleer we de nachtbus konden nemen naar Hue. We zijn gelukkig ondertussen wel heel goed geworden in tijd doden, dus die paar uur vlogen voorbij. Licht reizen kennen ze hier duidelijk ook niet, want toen we bij de bus aankwamen, stond het vol met dozen en koffers die mee moesten. Het was wel grappig om te zien hoe ze alles in de bus staken. Ze hebben ten eerste dringend nood aan wat krachttraining, want ze namen dezelfde dingen met z'n tweeën vast die een vrouw 20 minuten eerder in haar eentje had neergezet. Daarnaast zijn ze ook niet goed in organiseren, dus deden ze dubbel werk door het eerst in en dan weer uit de bus te halen om het vervolgens opnieuw erin te steken.

Wanneer je de bus in ging, moest je eerst je schoenen uitdoen, die ze dan in een zakje in een luik onder je bed staken. De bedden zelf zijn gewoon platgelegde autozetels die eigenlijk wat te kort zijn voor de gemiddelde Europeaan. Gedurende de nacht zijn we meerdere keren wakker geschrokken doordat onze chauffeur bruusk aan het remmen of aan het inhalen was en we zo bijna uit het bed vielen, maar om 7u30 kwamen we eindelijk en in een stuk aan in Hue.

Van daaruit moesten we nog een bus nemen richting Hoi An. Deze busrit duurde gelukkig maar 3 uur, maar we maakten de fout om ons vooraan te zetten. De chauffeur stopte niet met toeteren en dat hoor je vooraan extra goed. Behalve dat was het ook echt een slechte chauffeur die te vaak onnodige risico's nam.

Volledig opgefokt kwamen we aan in Hoi An, maar we vergaten snel de voorbije 26 uur. Er hing zo'n aangename sfeer hier en de zon scheen, dus we hadden er direct weer zin in!
Het oude gedeelte van Hoi An bestaat uit een wirwar van kleine straatjes die 's avonds mooi verlicht zijn. Je hebt er de Japanse brug -wat een beetje het symbool geworden is van de stad- maar ook een mooie brug die je leidt naar het schiereiland An Hoi (ze hebben waarschijnlijk lang hun hoofd moeten breken over deze naam). Langs de rivier heb je gezellige bars en restaurants en in de kleine straatjes vind je leuke souvenirwinkels.

De volgende ochtend stonden we om 4u30 op om naar My Son te gaan en er de zonsopgang te zien. Deze Hindoe tempels liggen op 55km van Hoi An. My Son betekent mooie bergen en het kreeg die naam omdat de tempels in een fantastische omgeving liggen. Toen we om 9 uur terug kwamen in het hotel deden we nog een dutje. Na enkele uren werden we wakker, gingen we wat eten en huurden we een fiets om naar het strand te gaan, dat op 4 km van ons hotel ligt. De zee was wild, maar het was heerlijk om weer in zee te kunnen gaan en vervolgens snel op te drogen in de zon. Het was helemaal compleet met een cocktail en wat vers fruit. Echt genieten!

Deze avond vertrekken we naar Nha Trang, wat 500 km zuidelijker ligt. We gaan tussen nu en dan nog wat genieten van de sfeer hier, even langs de souvenirwinkels lopen, een terrasje doen en wat eten.

Als er mensen zijn die Vietnam nog op hun verlanglijstje hebben staan, vergeet dan zeker niet om een stop te maken in Hoi An. Jullie zullen het zich niet beklagen.

Tot de volgende!

1. Papa:
    22 maart 2014
    Jullie zijn blijkbaar al goed vertrouwt met al die busritten.
    geniet verder nog van de zon en het mooie landschap.