Kathmandu

1 februari 2014 - Kathmandu, Nepal

Namaste!

Het is ons derde land tijdens deze reis en het is weeral zo'n wereld van verschil. Het verkeer is hier zo mogelijk nog chaotischer dan in Thailand en Myanmar. Het begint ook wel verwarrend te worden. In Thailand reden ze nl. links, in Myanmar rechts maar met hun stuur soms recht, soms links en in Nepal moeten ze normaal links rijden, maar rijden ze eigenlijk een beetje overal, waar er de minste putten in de weg zitten. We hebben hier al enkele keren gedacht dat we dit keer wel iemand zouden raken, maar nee hoor, ze komen steeds op het laatste nippertje weer op hun eigen kant.

De Nepalezen zijn ook al de vriendelijkste mensen die we hier gezien hebben. Alles wat je vraagt, doen ze onmiddellijk en ze doen er meestal nog iets bovenop, zodat je op een bepaald moment liever niets meer vraagt, omdat je hen de moeite wil besparen.

Toen we hier aankwamen, namen we de taxi naar onze hostel, maar het was daar zo verschrikkelijk koud dat we echt bibberend (zelfs in lange broek, trui, kousen en sjaal) in slaap moesten zien te geraken. Er zijn hier ook regelmatig stroomstoringen, dus dan zit je weer enkele uren zonder elektriciteit.  Dit gebeurt meestal wel op vaste tijdstippen, dus dan probeer je alles op te laden ervoor of erna. De uitbater van deze hostel zag er een beetje apart uit, hij had zo'n vies klein staartje langs achter op zijn hoofd (bestond precies uit enkele haartjes met een grote knobbel haar aan het uiteinde), maar hij was ook weer zo vriendelijk dat we een extra deken en thee kregen om ons op te warmen. De hostel lag in Thamel, een plek waar heel veel hostels en guesthouses zijn, maar je zit er zo ver van alles dat we besloten om te verhuizen. We hadden positieve reacties gelezen over Dipankara holiday house, dus maakten daar een boeking en gingen erheen. Wat een verschil! We zitten in centrum Kathmandu,  maar het ligt in een zijstraatje, dus je hoort zo goed als geen lawaai meer vanuit het centrum. De kamer die we kregen was mooi, we hadden warm water (eindelijk douchen na 5 dagen, viespeuken!) en het bed was zo zalig dat we die nacht sliepen als roosjes.

Kathmandu is een heel chaotische stad, maar er hangt echt weer een aparte sfeer. Als je vanaf de hoofdstraat naar de Boudhanath tempel gaat, zie je ten eerste een adembenemende tempel, maar behalve dit hangen overal gekleurde vlaggetjes waar je onmiddellijk vrolijk van wordt. Rondom de tempel heb je winkeltjes en daarboven een rooftop café of restaurant. Echt super!

We gingen ook naar het Kopan klooster, waar we een groepsmeditatie konden volgen. We leerden daar een Amerikaan kennen die er een maand blijft voor een cursus bij de Boeddhisten. Hij had dit plan al enkele jaren en heeft een weddenschap afgesloten met een vriend. Hij moet de maand uitdoen zonder gebruik te maken van technologie en elektronische apparaten en als dit lukt, krijgt hij van die vriend een round-the-world ticket! Als er mensen zijn die met mij ook die weddenschap willen aangaan, laat maar weten he :) ik ga met plezier het klooster in, hehe. Na de groepsles bleven we nog even rondhangen in het klooster, wat een mooie plek! Het ligt bovenop een berg, met een uitzicht over Kathmandu. Ze hebben een mooie tuin, bibliotheek, restaurant en ruimtes om te mediteren. Echt wel een plek om volledig zen te worden.

Deze morgen moesten we om 5u opstaan. Hier was gelukkig wel een goeie reden voor, we zouden de Mount Everest zien! We hadden een vlucht geboekt om tot aan het dak van de wereld te gaan! Wat een ervaring! We zaten allemaal langs het venster en kregen elk om beurt de kans om es in de cockpit te gaan! De stewardessen kwamen ondertussen zeggen welke bergen we konden zien, waaronder natuurlijk de Mount Everest. Echt adembenemend!!!

De voorbije dagen waren echt fantastisch en deden ook de problemen van ervoor weer vergeten! Morgen gaan we naar het Chitwan Nationaal Park, waar blijkbaar veel wilde dieren zitten. We hebben er nu alvast zin in!

Tot de volgende!

1. Opa:
    2 februari 2014
    Zou jij naar het klooster gaan?.
    Eerder naar het klooster van Sint-Ariaan,
    waar 2 paar schoentjes onder het beddeke staan ?.
    Geniet maar van je reis ; na regen is toch zonneschijn gekomen.!