Luang Prabang, een toppertje om Laos mee af te sluiten

11 maart 2014 - Luang Prabang, Laos

We hadden gelijk om Luang Prabang tot het einde te houden. Wat een heerlijke stad! De sfeer die hier hangt, is echt gezellig. De straten zijn mooi verzorgd en de huizen die er staan, doen meer denken aan Europa dan aan Azië.

De eerste dag bezochten we enkele tempels en het nationaal museum. De tempels zijn een aanrader terwijl het nationaal museum eigenlijk niets voorstelt. We moesten er bij aankomst alles afgeven, schoenen uitdoen en schouders en benen bedekken.. om in een museum rond te lopen?! In het museum zelf staan de bezittingen van de vroegere koningen, zoals de slaapkamer (die van hem EN haar, ook gezellig!), kinderkamer, eetkamer,..

Om even wat uit te rusten, gingen we bij de rivier iets drinken en eten. We kozen voor een caesar salad en een milkshake (alweer een topcombinatie, hehe). Ze moeten toch nog es leren hoe een caesar salad juist gemaakt wordt, want het leek er in de verste verte niet op. Gelukkig was de milkshake lekker en vulde die nog wat.

De dag erna zijn we naar de Kuang Si watervallen geweest met de tuktuk. We waren er op het juiste moment en konden zo ook foto's nemen zonder dat er allemaal mensen voor staan. Er zaten ook nog niet te veel mensen in het water, dus we wilden ook nog even zwemmen. Het lijkt alleen makkelijker om er in te gaan dan het echt is. De stenen zijn glad door het mos, dus je moet goed opletten dat je niet uitglijdt. Ik liep iets verder dan Joyce en plots stopte de steen waar ik op stond, waardoor ik -in slow motion, jawel- naar achter viel, het water in, haha. Achteraf gezien was het wel de beste manier om het water in te gaan, want het water was zooo koud dat je anders misschien zou terugkeren zonder er volledig in te gaan. Toen we weer uit het water gingen, kwam plots een hele bus aan met toeristen en was de rust voorbij. We gingen nog even kijken bij de bruine beren -die ze gered hebben en in het park verzorgen- en keerden nadien weer terug naar onze guesthouse.

Onze derde dag hebben we vroeg ingezet. We zijn om 5u30 opgestaan om de monniken te zien. Elke ochtend verlaten de monniken hun tempels en doen ze de toer van het centrum om offers te krijgen van de mensen. Je ziet dus overal mensen zitten met potten vol sticky rice of koeken, die ze dan geven aan elke monnik die voorbijloopt. Echt speciaal om te zien hoeveel mensen klaar zitten om het eten te geven. 's Middags gingen we naar een poolbar met zwembad, waar we af en toe een frisse duik konden nemen als het weer te warm werd en rond 17 uur vertrokken we naar de Phousi berg. Die bevindt zich in het centrum van Luang Prabang en je moet 328 treden beklimmen om op de top te geraken. Bovenaan heb je een mooi uitzicht over het centrum, de rivier en normaalgezien heb je er ook fantastische zonsondergangen. Het was jammergenoeg wat mistig, zodat we de zon niet volledig zagen ondergaan,  maar het uitzicht was zeker de moeite waard.

Vandaag gaan we nog een beetje genieten van de laatste dag hier en de warmte, want vanaf morgen zitten we in Vietnam en het is in Hanoi weer een stukje frisser. We vonden Laos echt weer een hele mooie aanvulling aan onze reis. Het land wordt vaak overgeslagen tijdens een reis in Azië, maar het is zeker de moeite om te zien.

Tot de volgende!

1. Elise:
    11 maart 2014
    Loas lijkt mij inderdaad echt de moeite ! Ik zag laatst ook een reportage over de monniken die dan eten gaan halen bij lokale mensen. Heel mooi om te zien hoeveel eten ze krijgen !!