Mandalay

23 januari 2014 - Mandalay, Myanmar

We hadden een ochtendbus (bijna een unicum hier) naar Mandalay, om daar dan 8u later aan te komen volgens de receptionist. We moeten toch afleren met geloven wat ze ons vertellen, want de reis duurde slechts 4u. Tijden inschatten kunnen ze hier absoluut niet. Ze kwamen ons eerst ophalen met zo'n klein 'busje', waar je je in bochten moet wringen om erin te geraken. Een beetje ochtendgymnastiek.. Onze chauffeur was eigenlijk redelijk vervelend, hij toeterde gemiddeld 20x per minuut (echt niet overdreven!), wat zwaar op ons systeem werkte. Bij ons in de bus zat een Chinees met een brilletje, die we tot brilsmurf gedoopt hebben. Na zo'n 2,5uur rijden stopten we bij een wegrestaurant om iets te eten en naar het toilet te gaan. We wilden echt iets eten, maar ze hadden daar enkel rijst en warme maaltijden (dit trok ons om 10u30 niet echt aan), dus we gingen naar het toilet en draaiden dan maar wat rond bij 2 andere buitenlanders. Brilsmurf had al teken gedaan dat we bij hem mochten komen zitten, want hij had heel wat eten staan op tafel, maar dit hebben we -best wel gemeen van ons- gewoon genegeerd. Toen we anderhalf uur later aankwamen in Mandalay sprak brilsmurf voor de eerste keer tegen ons en vroeg hij direct of we samen met hem een auto wilden huren. Een auto huren hier in Azië is het laatste wat we willen, dus we zeiden neen, dank je en liepen de bus uit. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de Birmezen hebben de vervelende gewoonte om bijna op je te springen als je probeert om uit de bus te gaan, zodat je jezelf er echt uit moet wringen. Ze willen je natuurlijk allemaal brengen naar het hotel en dit liefst voor een veel te hoge prijs. We konden van die prijs gelukkig een stuk afdoen. Er stond ook iemand met een bordje van ons hotel, dus daar liepen we heen en wie kwam achter -hoe kan het ook anders-, brilsmurf! Hij had nog geen hotel geboekt en wilde wel naar hetzelfde hotel als ons. In de taxi stelde hij de hele tijd vragen: waar we vandaan kwamen, wat we gingen doen in Mandalay, hoe lang we daar zouden blijven, waar we nadien naartoe gingen,.. Na enkele ogenblikken begon hij opnieuw, dus tegen dan waren we het ook beu en zei hij dat hij had gezien dat we onderweg niets gegeten hadden, dus wilde hij weten waarom. Probeer een Chinees maar es uit te leggen dat je om 10u30 geen rijst wil eten! Ik denk dat hij het na ons antwoord wel door had dat hij beter kon zwijgen, want toen we aankwamen bij het hotel, bleef hij ook in de taxi zitten. We hebben hem tijdens ons verblijf daarna ook niet meer gezien. Oepsie!

Nadat we ons gerief afgezet hadden in het hotel, gingen we op zoek naar iets kleins om te eten. Dit blijft toch ons grootste probleem. We zagen wel bakkerijen, maar daar vinden we precies nooit iets eetbaars. Ze verkopen daar cake, puddingbrood en burgerbroodjes, maar niets wat echt vult. We hebben de rest van de middag een beetje uitgerust en zijn 's avonds lekker gaan eten.

De dag erna hebben we Mandalay hill bezocht, waar je vanop de top een fantastisch uitzicht hebt over de stad, het koninklijk paleis en de verschillende tempels. Echt mooi. Alleen was het boven even naar adem happen, we hebben toch een 700tal treden gelopen en de verkoudheid is er nog steeds.

Mandalay is ook de stad van de scooters, overal waar je kijkt zie je ze in grote aantallen. Je hebt hier ook heel weinig verkeerslichten. Om drukke kruispunten over te steken, toeteren ze gewoon lang genoeg en dan is het zien wie het meest lef heeft om erdoor te vliegen met zijn auto. Voor de rest die moet volgen is de weg dan gewoon vrijgemaakt, tot er iemand van de andere richting komt met lef en er ook weer doorvliegt. Als je als voetganger een drukke weg wil oversteken, dan doe je dit meestal in 2 keer. Je gaat tot de helft, blijft daar even staan terwijl langs weerskanten auto's voorbij rijden en gaat dan weer verder als je een gaatje ziet.

Mandalay was wel es leuk om te zien, maar we vonden de bezienswaardigheden een beetje beperkt voor zo'n grote stad. De volgende stop is iets waar we allebei heel fel naar uitkijken en waar je ook alleen maar leuke dingen over leest nl. Inle Lake.

Ik hou jullie op de hoogte!