nieuwjaarsdag

1 januari 2014 - Bangkok, Thailand

Ik heb ook nooit een 1e januari gehad waar ik om 6u30 moest opstaan (meestal gaan we dan pas slapen of is het feest nog volop bezig). Maar 2014 wordt een jaar om veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken, dus begonnen we direct goed. Om 7u werden we opgepikt door een busje dat ons zou brengen naar Damnoen Saduak en z'n drijvende markt.

Je gaat met een soort gondel doorheen de drijvende markt en ziet er bootjes met groenten en fruit, bier, loempia's (om 9u 's morgens, moet kunnen..), souvenirs, kleren,.. Daarna hadden we wat tijd om de gewone markt te bekijken. We hebben enkele fruitsoorten geproefd die we niet kenden, zoals dragon fruit, mangostin en nog iets anders waarvan ik de naam weer vergeten ben :-). Lekker!
Nadien gingen we met een andere boot de waterkanalen op om te zien hoe  de Thaise bevolking nog steeds woont. Je hebt kleine huisjes , met maar 1 kamer, maar er zijn ook huizen met verschillende kamers. Echt mooi om te zien! Overal zie je boeddha beelden op een altaar staan, zodat ze ook vlakbij kunnen bidden en offers brengen.

Rond 13u waren we weer in Bangkok. Je zag de smog al van ver boven de stad hangen.  We aten eerst een sandwich en vroegen daar het busnummer en de bushalte naar Siam Square. Alleen klopte de bushalte of het nummer niet, want na 20min. hadden we die bus nog steeds niet zien voorbijrijden, terwijl de andere bussen al enkele keren langsgereden waren. Dan maar met de tuktuk! Een kwartiertje later waren we ter plaatse. Bij Siam Square heb je 3 shoppingcentra, de MBK (goedkoop, veeeeeel te druk en rommelig), Siam Center (met merken zoals superdry, edc,..) en Siam Paragon (veeeel hoger prijskaartje en echt gigantisch groot). Om van het ene naar het andere shoppingcenter te gaan, moet je steeds de straat oversteken en dit via een hele reeks treden, doorheen een wandelgang over de drukke weg en weer de trappen af. We hebben de voorbije dagen zoveel gewandeld en bezocht, dat we zo stijf waren en spierpijn hadden. Kun je je dus voorstellen hoe we die dag gevloekt hebben op al de trappen, verdorie! Elke spier in m'n benen spartelde tegen!

We hadden gelukkig niet de bedoeling om te winkelen. Wat we wel zochten was een cinema om de disneyfilm Frozen te zien. Joyce had die gezien voor we vertrokken en vond het prachtig. In het eerste shoppingcenter was de film een kwartier eerder begonnen. In het tweede shoppingcenter vonden we geen cinema, maar wel toiletten met fantastische citaten op de deur. Maar derde keer goeie keer, in de Paragon speelde de film anderhalf uur later. Naar de cinema gaan in Thailand, is verschrikkelijk slecht voor je trommelvliezen.  De film staat zo hard, zodat je elke keer schrikt als er een nieuwe reclame begint. Ze hebben maar liefst een half uur voorfilmpjes en reclame. Als je denkt dat de film dan kan beginnen, staat iedereen recht en zie je een filmpje over het leven van de koning. Geduld is hier een heel mooie deugd. Maar goed, de film was het wachten meer dan waard!

We hadden bij het terugkeren weer problemen om de bus te vinden die ons richting de guesthouse kon brengen. De bus met het nummer dat we 's middags kregen, kwam aan, dus ik vroeg of die onze richting uit moest, maar het antwoord was negatief.  Bij de volgende bus met een ander nummer vroeg ik het nog eens en die wees naar de bus waar ik het juist gevraagd had. Super als ze zelf de route van hun bus niet kennen. Dan maar wachten op een andere bus. Die liet -hoe kan het ook anders- op zich wachten. Ons geduld raakte op, dus we hebben opnieuw de tuktuk genomen. Het verkeer in Bangkok is op z'n minst chaotisch te noemen. Er zijn niet echt regels, iedereen doet maar wat. Die tuktuks vliegen overal tussen. Auto's zie je hier ook geregeld spookrijden en niemand  lijkt dit erg te vinden. Een u-turn maken op een drukke hoofdweg kan ook zonder probleem en gewoon je auto parkeren op het middenvak, is hier ook geen probleem, de andere auto's rijden er gewoon rond. Als ze dan rijden, houden ze ook nooit rekening met andere auto's.  Wie denkt dat ze in het zuiden van Europa rijden als gekken, is duidelijk nog niet in Bangkok geweest.

1. Sylvia:
    3 januari 2014
    Hahaha dus toch frozen gezien? Je moet er inderdaad wel wat voor over hebben zie ik. Veel plezier verder